Blog en Nieuws

Het visitekaartje

 

Elke ondernemer heeft visitekaartjes, anders kunnen we onszelf niet voorstellen en kunnen anderen ons niet onthouden, nietwaar? Velen hebben zelfs meerdere kaartjes voor verschillende bedrijven en organisaties, of voor verschillende functies. Maar wat doen we nu eigenlijk met onze kaartjes en met de kaartjes die we van anderen krijgen? Wat is het doel ervan en hoe ziet het er uit?

Vóór het digitale tijdperk was een visitekaartje belangrijk. Je gaf het aan anderen, zodat men zich jou herinnerde. Er stond contactinformatie op, zodat de ander jou kon bellen of schrijven. Een kaartje moest duurzaam zijn en moest opvallen in een grote stapel en op het bureaublad van de ontvanger. Veel mensen sloegen de ontvangen kaartjes op in speciale visitekaartjesmapjes, in een visitekaartjesmolen of de rolodex. Daarom waren de kaartjes allemaal van ongeveer hetzelfde formaat en als je een opvallende lay-out had - of een net iets groter formaat - viel je net iets meer op, met dus meer kans om gebeld of aangeschreven te worden. Kortom: het visitekaartje was letterlijk en figuurlijk hét visitekaartje van de persoon en de achter hem/haar staande organisatie.

En nu? De kaartjes worden steeds mooier door de schier onbeperkte mogelijkheden van de grafische ontwerpers, de verschillen in formaten, gevouwen, al dan niet glimmend gelakt, geplastificeerd of compleet op kunststof gedrukt, van magnetisch metaal en in een enkel geval zelfs voorzien van digitale informatie.

Maar is al die opsmuk nu nodig?
Ik denk van niet. Als ik een kaartje krijg, neem ik dat dankbaar aan. Thuisgekomen zet ik de contactinformatie en andere bijzonderheden in mijn digitale database en gooi ik het kaartje weg, eventueel nog na de betrokkene te hebben uitgenodigd als vriend op mijn Facebook- en LinkedIn-account.
In mijn opinie is een visitekaartje dus voornamelijk om de contactinformatie snel en gemakkelijk over te dragen. In het netwerken zie ik voor het kaartje nog een veel belangrijkere functie, namelijk als geheugensteuntje om extra informatie uit het gesprek te noteren. Als ik een kaartje krijg, schrijf ik op de achterkant de voor mij belangrijke dingen waarover we het gehad hebben of die mij opgevallen zijn. En daarnaast uiteraard de afspraken die we gemaakt hebben en wat ik beloofd heb te zullen doen.

Daarom is voor mij een mooi en functioneel visitekaartje een kaartje waarop de bedrijfsnaam, de naam van de gever en de belangrijkste contactinformatie staat. En – en dat is voor mij het belangrijkste – het moet beschrijfbaar zijn en lege ruimte hebben om informatie op te schrijven. Een mooie lay-out is daarbij absoluut geen must, en een glad kaartje wel duurzaam, maar niet beschrijfbaar.

Hoe zie jij het visitekaartje?
Hoe ziet jóuw visitekaartje er uit en hoe gebruik jij het?

Laat onze collega-ondernemers horen hoe jij hierover denkt en laat hieronder een reactie achter.

<< Terug naar het overzicht