Blog en Nieuws

Netwerken: het begint met GEVEN!

 

Ik hoor van collega-ondernemers vaak opmerkingen als “ik ga niet naar netwerkbijeenkomsten, want het zijn altijd dezelfde mensen”, of “mijn klanten zitten daar niet, ik haal er niets uit”.

Zij vergeten dan dat het niet gaat om hoeveel mensen je kent of jou kennen, of om het direct genereren van omzet, maar hoeveel mensen iets voor je willen DOEN. Dit werkt alleen door het scheppen van wederzijds vertrouwen; zorgen dat anderen binnen jouw Circle of Trust komen. Belangrijk hierbij is om zelf op het juiste moment de juiste connectie te kunnen en te willen activeren; vaak om anderen te helpen en zonder hiervoor een wederdienst te vragen. Geven is belangrijker dan ontvangen. De wederdienst komt meestal vanzelf en vaak onverwachts.

Stel doelen
Als je onvoorbereid naar een netwerkbijeenkomst gaat, is het als het kopen van een lot in een loterij. Je weet nooit wie en wat er komt. Stel jezelf dus doelen. Bepaal wie belangrijk voor je is en via wie je iets of iemand kan bereiken waar je iets aan kunt hebben.
Ikzelf heb een borduurstudio en zoek dus ingangen naar de verantwoordelijke personen van bedrijven die bedrijfskleding of relationele en promotionele artikelen zouden kunnen afnemen. Die zal ik op een netwerkbijeenkomst niet direct vinden, maar wel vertegenwoordigers van administratiekantoren, banken, verzekeringsmaatschappijen, personeelsmanagers, coaches en anderen, die wel bij die bedrijven komen, en mij zouden kunnen introduceren. Aan de andere kant heb ik waarschijnlijk weer relaties, waarmee ik hen kan helpen.

Stel vragen
Ondernemers hebben soms ook moeite om contacten te leggen of gesprekken gaande te houden op het niveau dat voor hen belangrijke informatie kan opleveren.
Een van de mogelijkheden om contacten te leggen is je door een relatie te laten introduceren. Kijk daarna wat je met je gesprekspartner gemeen hebt en stel vragen.
Bedenk: wat je zelf vertelt, weet je al, maar wat de ander vertelt, levert vaak veel meer waarde voor je op en geeft diens interesses aan.
Stel dus vragen als:

Wat doe je?
Wie is jouw primaire doelgroep?
Wat vind je het leukste in wat je doet? (passie)
Wat is er nieuw in jouw business of vakgebied?
Wat is jouw grootste uitdaging? (waar kan ik helpen)?
Wat onderscheidt jou van je collega’s
Waarom ben je je bedrijf begonnen?
Luister naar de antwoorden en houd de conversatie open.

Maak bij het bieden van hulp gebruik van al je netwerken. Neem het risico om te geven. Door jouw kennis en contacten te delen of anderen te introduceren, ga je gezien worden als expert, een spin in het web, waardoor anderen weer sneller naar je toe zullen komen, en je je netwerk weer verder kunt versterken.
Uiteindelijk zal het geven ook ontvangsten opleveren.

 

Hoe zie jij het netwerken?
Loop je tegen problemen op? Of gaat het je juist heel gemakkelijk af?
Heb je tips en trucs om onze aarzelende mede-ondernemers te helpen?
Reageer in het reactieformulier hieronder.

<< Terug naar het overzicht