Blog en Nieuws

Nut en noodzaak van netwerken (3)

Vraag jij weleens hulp?

In de vorige columns heb ik het gehad over mijn netwerk en hoe netwerken in elkaar grijpen. Maar wat doe je nu eigenlijk met een netwerk?

Een netwerk hebben is één ding, het gebruiken een tweede. Veel mensen hebben statische netwerken. Ze hebben honderden contacten op LinkedIn of Facebook, ze twitteren en gaan naar netwerkbijeenkomsten. Ze hebben de contacten wel, maar doen er niets mee.
Om een netwerk goed te gebruiken is naar mijn mening maar één woord van toepassing: HULP.

Helpen werkt twee kanten op
Vraag aan je relatie waarmee je hem kan helpen en je hebt misschien een relatie voor het leven. Niet iedereen zal direct op deze vraag reageren, want het vragen om hulp zit ons niet echt in de genen. Luister dus goed naar de hulpvraag tussen de regels door. Schakel daarna je netwerk in (en eventueel ook de netwerken van jouw relaties) om - zo mogelijk - aan die hulpvraag te voldoen. Het geven van hulp schept een vertrouwensband met jouw relatie en geeft je voldoening om een ander geholpen te hebben. Vraag hiervoor niets terug.

De tweede manier om helpen te gebruiken is juist het vrágen om hulp; hulp bij een specifiek klusje of specifieke informatie, maar ook een vraag als “kan je mij helpen bij het uitbreiden/vergroten van mijn bedrijf” kan onverwachte positieve reacties veroorzaken en jouw bedrijf een enorme boost geven. Veel mensen vinden het fijn dat hun hulp gevraagd wordt en dat zij die hulp kunnen geven.

Dus als je bij het netwerken, waar dan ook, het gesprek ingaat, vraag dan simpel: “wat kan ik voor je doen om je te helpen met jouw onderneming”. En aarzel ook niet om zelf hulp te vragen. Daarvoor hebben we tenslotte allemaal ons netwerk.

 

Ga jij ook zo om met jouw relaties? Zie jij het anders? Heb je nog tips voor onze collega-ondernemers?
En: wat kunnen wij voor je doen om jouw onderneming te helpen?
Reageer in het formulier hieronder.

<< Terug naar het overzicht